دوربین مدار بسته چیست؟

مقدمه:

دوربین مدار بسته یا Closed Circuit Television با نام اختصاری CCTV، نوعی شبکه ضبط و پخش تصویر است که معمولا برای امنیت بیشتر و جلوگیری از فعالیت های مجرمانه و ضبط و ثبت تخلفات رانندگی به کار برده می شوند. گرچه کاربرد استفاده از دوربین مدار بسته را می توان در این دایره گنجاند. اما فعالیت های ذکر شده تنها موارد استفاده از این دوربین ها نیستند. در این مقاله قصد داریم از دوربین مدار بسته، انواع آن و کاربردهای آن بیشتر بگوییم. همراه ما بمانید.

انواع دوربین های مدار بسته

دوربین مدار بسته، دارای تنوع می باشد و بر اساس فاکتورهای مختلف در دسته های گوناگونی قرار می گیرد.

  • آنالوگ

یکی از انواع دوربین های مدار بسته است. در واقع آنالوگ نام سیگنالی است که این دوربین دریافت میکند. گفته می شود که آنالوگ نسل اول دوربین های مداربسته را شامل می شود. این دوربین برای دریافت و ضبط تصاویر تنها از سیگنال های آنالوگ استفاده می کند. همانطور که از نام آن پیداست، کیفیت تصاویر در این دوربین تابعی از امواج تحت عنوان آنالوگ است. گفته می شود که امواج آنالوگ، همیشه در معرض دریافت نویز قرار داشته، و نویز یکی از جدی ترین تهدیدات برای این نوع سیگنال محسوب می شود. به همین دلیل برای استفاده از دوربین مدار بسته آنالوگ، این خیلی مهم است که از کابل ها و تجهیزات جانبی با کیفیت استفاده شود. در هر صورت کیفیت این نوع دوربین، بسیار پایین است.

گفته می شود که قیمت دوربین مدار بسته آنالوگ، نیز نسبت به قیمت دوربین مدار بسته دیجیتال به مراتب کمتر است و همین عاملی است که در نهایت سبب می شود بسیاری از شرکت ها، خانه ها، انبارها و… خرید دوربین آنالوگ را به خرید دوربین دیجیتال ترجیح دهند.

  • دیجیتال

این دوربین ها، با کیفیت بهتر و تصاویر واضح تر، نسل جدید در زمینه دوربین مدار بسته هستند. همانطور که از نام آن مشخص است دوربین دیجیتال یا IP Camera، تصاویر دیجیتال و با کیفیت عالی را ثبت کرده و نمایش می دهد. برای ضبط تصاویر آنالوگ باید از DVR یا دستگاه تبدیل آنالوگ به دیجیتال استفاده میکردیم. در حالی که برای ضبط تصاویر دیجیتال به چنین وسیله ای نیاز نیست. به این دوربین ها، دوربین مدار بسته تحت شبکه نیز می گویند. دلیل آن است که امواج آن تحت شبکه کنترل می شوند. یکی از مهمترین ویژگی های دوربین دیجیتال، علاوه بر کیفیت بالای تصویر، امکان ارتباط بی سیم با امنیت بالا می باشد. قابلیتی که دوربین های آنالوگ به صورت با کیفیت از آن بهره مند نبودند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها